Izba Architektów - strona gÂłówna
Data dodania: 17.03.2013 | Aktualizacja: 27.03.2013, 00:33:46

53 Gimnazjum Dwujęzyczne im. Stefanii Sempołowskiej

« powrót

Program "Kształtowanie Przestrzeni" w gimnazjum nr. 53 w Warszawie odbywa sie w ramach Projektu edukacyjnego. Grupa uczniów liczy 15 osób. Głównym zadaniem dla uczniów jest przygotowanie koncepcji zagospodarowania terenu znajdującego sie niedaleko szkoły, czyli Placu Grunwaldzkiego. Do realizacji tego pomysłu posłużą scenariusze lekcji z Podręcznika z działu: Dzielnica, wieś, miasto, metropolia.

Pierwsze trzy lekcje w z młodzieżą odbyły sie jako jeden blok warsztatowy.
Podczas zajęć skorzystaliśmy z podręcznikowych lekcji pt. Budynki w mojej okolicy. Budynki i Przestrzeń publiczna. Pierwsze spotkanie polegało na "wyjściu w teren". Czyli omówieniu i obserwowaniu wybranego obszaru.

Omówieniu architektury, detali, historycznej zabudowy i nowych projektów.
Uczniowie wykonali zdjęcia, które posłużą do stworzenia panoramy ulicy oraz albumów.

Program w gimnazjum nr. 53 dofinansowany jest ze środków Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych, Dzielnicy Żoliborz.
nauczyciel: Kinga Berłowska,
koordynator: Katarzyna Domagalska



Drugie spotkanie: 23 marca
Blok warsztatowy 3 - godzinny, sobota.

Podczas zajęć zastanawiano się wraz z uczniami na temat związany z przestrzenią publiczną w kontekście analizowanego Placu Grunwaldzkiego. Wykorzystano materiały z podręcznika "Kształtowanie Przestrzeni": lekcja - Przestrzeń publiczna, Początki osadnictwa, Kształt miasta.

Lekcja została podzielona na:

  1. rozmowę nt. przestrzeni publicznej. Dyskusja: Co to jest przestrzeńpubliczna?
  2. podsumowanie wycieczki i zebranych materiałów fotograficznych z poprzedniego spotkania:
    • analiza wybranego terenu pod kątem historycznym, założeń urbanistycznych, planów. Postawione pytanie: Co to jest plac i czy Plac Grunwaldzki spełniaswoje funkcje?
    • rysowanie map pamięciowych ( bardzo przydatny arkusz B2)
    • analiza map historycznych i planów zagospodarowania oraz widoków z Google earth.  (wykorzystano arkusz informacyjny 3 - symbole krajobrazowe)
    • uzupełnienie słowniczka pojęciami
    • wykorzystanie arkusza B4
  3. Pojęcia skala, oś, ład przestrzenny: karty informacyjne: 16, 18
  4. Podział na grupy: urbanistów i designerów.
    • wykorzystanie wskazówek z arkusza pracy B8 ( podział zadań w grupach np. dziennikarz śledczy, kartograf, archeolog)
    • zadania dla grup: zbadanie placu pod katem historycznym, zieleni, małej architektury
  5. wycieczka i spotkanie z mieszkanką Żoliborza (Placu Grunwaldzkiego)

Zadania do domu: poznanie historii budynków uznanych przez ucznów za wyjątkowe. Tworzenie albumów jako pomocy przy zadaniach projektowych.
Założenie bloga na stronie szkoły.

nauczyciel: Kinga Berłowska,
koordynator: Katarzyna Domagalska