Izba Architektów - strona gÂłówna
Data dodania: 21.03.2013 | Aktualizacja: 07.04.2013, 19:10:50

V Liceum Ogólnokształcące im. Augusta Witkowskiego w Krakowie

« powrót

V LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE im. Augusta Witkowskiego w KRAKOWIE
Nauczyciel prowadzący: lekcja1 i 2 - D. Martynowicz,
Nauczyciel prowadzący: lekcja 3 i 4 - S. Garlicki
Koordynator: arch. Joanna Leonowicz

Lekcja 1: Czym jest dom (A)
Zalety, plusy:
Bardzo fajne ćwiczenie dotyczące projektowania schronienia dla rodziny,
Trafne ćwiczenie dotyczące cech domu, które są najważniejsze.

Minusy, wady:
Pytania (zwłaszcza te dotyczące tego, czym jest dom? po co jest dom?) są zdecydowanie za łatwe - raczej dla poziomu szkoły podstawowej.
Brak kontekstów filozoficznych, literackich, socjologicznych - ja na przykład załączyłem fragmenty powieści Olgi Tokarczuk Dom dzienny, dom nocny, czy Mircei Eliade albo też Exuperego (Wieża). To bardzo ważna wada, ponieważ pytanie, czym jest dom na poziomie liceum, i po co jest dom, wywołuje raczej śmiech... Ale takie pytanie i kilka tekstów źródłowych to już inna sprawa...
A na podstawie tych tekstów udało mi się rozróżnić (czego brak w konspekcie) dom jako przestrzeń symboliczną (wyobraźniową) i dom jako przestrzeń architektoniczną.

Lekcja 2: Budynki w twojej okolicy (B)
Zalety:
Bardzo fajne ćwiczenie dotyczące wirtualnego spaceru - choć wystarczyłby 1 z 3 punktów.
Czytelny podział na rodzaje budynków - dobre ćwiczenie tabelowe - pozwala uświadomić uczniom względność podziału...
Dobry podział na budynki zwyczajne i wyjątkowe

Wady:
Brak ćwiczeń praktycznych.
Ja przeszedłem ulicą Krupniczą i kazałem później narysować uczniom schemat, na którym umieszczą budynki wyjątkowe i zwyczajne - takie ćwiczenie uważam jest potrzebne w tej lekcji i dużo lepsze niż ćwiczenie 3 (kolorowanie budynków wyjątkowych) - bo przecież sklep na przykład może być budynkiem zarówno zwyczajnym jak i wyjątkowym, jaki sens ma więc automatyczne kolorowanie budynków z tabeli, skoro uczniowie ich nie widzą.

Lekcje 3,4 (Kształt miasta i Budynki, ulice, przestrzeń publiczna) B

1. Zajęcia powinny dotyczyć miasta, w którym uczniowie mieszkają.
Jeżeli miasto jest duże (np. Kraków, Warszawa), to sugerowałbym
wykrojenie mniejszego obszaru - dzielnicy, kilku ulic itp. Wówczas
lepiej i dokładniej można pokazać pewne zjawiska. Ewentualnie część
zajęć poświęcić całemu miastu, a część wycinkowi.
2. Sugerowałbym także wprowadzenie trudniejszych zadań (mogą być do wyboru lub z gwiazdką)
3. Zdecydowanie lepiej pracuje się w mniejszej grupie - do 20 osób. Przy grupach większych (np. 40 os.) trudności sprawia praca w grupach, sprawdzanie, konsultowanie itp.
4. Moim zdaniem część zadań jest na poziomie gimnazjum, a nawet szkoły podstawowej. Należałoby je jakoś odróżnić od zadań trudniejszych dla liceum i bardzo trudnych dla klas z historią sztuki.
5. Bardzo dobrze wypadają zadania aktywizujące, wymagające myślenia i zaangażowania ucznia.

KOMENTARZ do uwag nauczycieli: arch. M. GRUSZKA

1. Na szkoleniu nauczycieli w dniu 09 stycznia 2013r., IARP rekomendowała do pilotażu Opcję "B" programu "Kształtowanie Przestrzeni", jako najciekawszą i wymagającą interakcji ze strony młodzieży: aktywizującą, wymagającą myślenia i zaangażowania ucznia. Opcję "C" dotyczącą historii architektury wskazywaliśmy, jako najtrudniejszą, przeznaczoną dla szczególnie zainteresowanych historią sztuki uczniów. Wybór lekcji pozostawiliśmy jednak nauczycielom, w dostosowaniu do poziomu uczniów.
2. Scenariusze lekcji służą nauczycielom - nie uczniom. Nauczyciel decyduje czy może i powinien, w dostosowaniu do poziomu uczniów, na podstawie scenariuszy, wzbogacać informacyjnie lekcje lub rezygnować z niektórych, mniej istotnych zagadnień.
3. Z przekazanych uwag i spostrzeżeń nauczycieli wynika, że powinni wyprzedzająco omawiać planowane lekcje w oparciu o scenariusze, z architektem koordynatorem.

18 marca 2013