Gimnazjum im. Jana Pawła II w Łęczycy
GIMNAZJUM W ŁĘCZYCY
Nauczyciel: Renata Wasiak
Koordynator: arch. Roman Wieszczek
SPRAWOZDANIE 1
Lekcja 1 (18.03.2013r.)
Opcja B - Dzielnica, wieś, miasto, metropolia
Temat: Budynki w Twojej okolicy.
Liczba uczestników: 9, czas: 1, 5 h (dwie godziny lekcyjne). Lekcja składa się z 4 części:
- krótki spacer poglądowy (25 min.) – ponieważ uczniowie mieszkają w różnych częściach miasta, wybrałam ulicę, którą najczęściej idą do szkoły - ul. Kaliska. Celem naszego spaceru było zapamiętanie jak największej liczby budynków, ich kształtów, kolorów, przeznaczenia. Szczególna uwagę zwracaliśmy na budynki wyjątkowe. Jak się okazało, uczniowie najbardziej zapamiętali budynki, które „szpecą” ulicę, nie pasują do otoczenia.
- omówienie zagadnień: ćwiczenia pamięciowe (wirtualny spacer), omówienie obserwacji, zapisanie wniosków na tablicy (podział: rodzaje domów, rodzaje budynków), dyskusja, które budynki i dlaczego zaliczamy do zwyczajnych, a które do wyjątkowych, zajęła nam (25 min.).
- część praktyczna: przystąpiliśmy do wypełniania arkusza pracy B1 (zadanie 1, 2, 3). Uczniowie zaznaczyli budynki, które znajdują się przy ulicy Kaliskiej, podzielili je zgodnie z ich przeznaczeniem (zgodnie z kolorystyką), zaznaczyli budynek, który ich zdaniem zasługuje na miano wyjątkowego, zajęło nam to (15 minut). Ćwiczenia te okazały się proste dla uczniów, cała grupa wykonała je poprawnie.
- ćwiczenia projektowe – rysowanie z pamięci – ćwiczenie 4. Jeszcze raz odbyliśmy spacer ulicą Kaliską (prezentacja multimedialna – wybrane budynki), zwróciliśmy uwagę na kształt i wielkość, elementy charakterystyczne (reklamy) i dekoracje. Uczniowie przystąpili do narysowania z pamięci budynku wyjątkowego.
Czas, jaki pozostał nam na realizację tego zadania (25 minut), okazał się za krótki, aby uczniowie mogli dokończyć swoje prace.
Sugestia:
Czas przeznaczony na wycieczkę powinien być realizowany poza czasem przeznaczonym
na realizację ćwiczeń.
Zatem uczniowie dokończą rysunki w domu (dodatkowo dowiedzą się, kiedy i w jakim celu został zbudowany budynek wyjątkowy). Prace zostaną zaprezentowane i omówione
na następnej lekcji. Dodatkowo rozpoczną pracę z ALBUMEM.
SPRAWOZDANIE 2
Lekcja 2 (20.03.2013r.)
Opcja B - Dzielnica, wieś, miasto, metropolia
Temat: „Budynki, ulice i przestrzeń publiczna”
Liczba uczestników: 9, czas: 1, 5 h (dwie godziny lekcyjne).
Lekcja składa się z 4 części:
- krótki powtórka poprzedniej lekcji i zaczynamy;
-
omówienie zagadnień i ćwiczenie projektowe: – Palcem po mapie – na mapie miasta Łęczyca (Urząd Geodezji), każdy z uczniów wskazuje swoją drogę do szkoły. Z trasy wskazanej na mapie wynika, że można stworzyć 3 zespoły. Uczniowie podzieleni na grupy przystąpili do wykonania ćwiczenia 1. – mapy pamięciowej trasy do szkoły z uwzględnieniem wskazówek zawartych w ćwiczeniu (35 min).
Rysowanie mapy jest bardzo inspirujące, uczniowie wykonują ćwiczenie z dużym zaangażowaniem.
-
omówienie zagadnień 2 – Przestrzeń publiczna – Przerywamy rysowanie map, aby omówić kolejne zagadnienie - Przestrzeń publiczna. Na kilku slajdach prezentuję uczniom park miejski, stadion miejski, ogródki działkowe, targowisko, korty tenisowe. Uczniowie szybko definiują, czym jest przestrzeń publiczna. Wymieniają swoje typy przestrzeni publicznej, wskazują je na mapie Łęczycy.
Powracamy do rysowania naszych map. Uczniowie zaznaczają na swoich mapach przestrzeń publiczną, którą mijają w drodze do szkoły. Mapy są teraz bardziej dokładne i kolorowe (20 min).
- omówienie zagadnień 3 i ćwiczenia 2 – Ulice i rynki – Omawiamy ostatnie zagadnienie, spoglądamy na mapę. Uczniowie określają kształt rynku, wymieniają charakterystyczne budynki (ratusz, kamienice), ulice i ich nazwy, omawiamy rys historyczny. Porównujemy rynek w Łęczycy z rynkami miast wymienionymi w projekcie, szukamy podobieństw i różnic. W ten sposób realizujemy jednocześnie ćwiczenie 2 (25 min). Pozostały czas lekcji (ok 15 minut) przeznaczamy na omówienie Arkusz pracy B2 i uzupełnienie słowniczka. Arkusz pracy B2 uczniowie dokończą w domu.
Po wykonaniu ćwiczeń uczniowie zauważyli, iż w ich otoczeniu znajdują się budynki i miejsca o różnym przeznaczeniu, na co wcześniej nie zwracali uwagi. Docenili funkcjonalność miejsc, które na co dzień mijają w drodze do szkoły lub przebywają w nich.
Czas przeznaczony na wykonanie wszystkich zadań ujętych w temacie zajęć jest zbyt krótki lub materiał wymaga rozłożenia na więcej niż dwie jednostki lekcyjne.
Moja sugestia, by temat podzielić na dwie jednostki lekcyjne, np. T1.: Przestrzeń publiczna. T2.: Ulice i rynki. Historia i współczesność.
Renata Wasiak
Sprawozdanie 3 i 4
Lekcja 3,4 (27.03.2013r., 03.04.2013 r.)
Opcja A ? Mój dom
Temat: "Pomiary". "Plany i rzuty poziome".
Przed przystąpieniem do realizacji tematów odbyliśmy wycieczkę do biura geodezyjnego. Jej celem było poznanie pracy geodety, przyrządów pomiarowych, sposobu dokonywania pomiarów, sposobu nanoszenia danych na mapę topograficzną, symboli krajobrazowych i kreślenia map za pomocą programów komputerowych z uwzględnieniem odpowiedniej skali.
Po odbytej wycieczce przystąpiliśmy do realizacji zadań:
Lekcja "Pomiary" składa się z 2 części:
- omówienie zagadnień ? Rysowanie rzutów poziomych. Dokonywanie pomiarów.
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia zapoznajemy się z dodatkiem: Jak rysować. Jak mierzyć. Omawiamy zagadnienia: rzut poziomy, przekrój, elewacja ścian. Dokonujemy pomiarów kilku przedmiotów i ustalamy skalę odpowiednią do naszych rysunków. Omawiamy Arkusz informacyjny 2 ? symbole architektoniczne.
Informacji jest dużo, ale są one przystępne i zrozumiałe dla uczniów.
- ćwiczenia projektowe ? Pomiar sali lekcyjnej.
Przystępujemy do ćwiczeń projektowych. Uczniowie dzielą się na dwie grupy ? jedna grupa dokonuje potrzebnych pomiarów, druga grupa rysuje szkic rzutu poziomego sali i nanosi wymiary. Ustalamy właściwą skalę tak, aby rysunki zmieściły się na papierze milimetrowym. Uwzględniając właściwą skalę, kreślimy plan poziomy sali lekcyjnej i elewacje wszystkich czterech ścian z uwzględnieniem rozmieszczenia mebli, otworów okiennych, grzejników itp.
Ćwiczenia pomiarowe okazały się ciekawą zabawą, jednocześnie pozwoliły uczniom na dostrzeżenie związków między realnym obrazem przestrzeni, w tym wypadku klasy, w której się znajdują, a obrazem szkicowym przedstawionym w formie rysunku. Pomiary sali lekcyjnej oraz elementów wyposażenia i przedstawienie ich w odpowiedniej skali wymagały od uczniów dokładności, staranności i skupienia w czasie wykonywania zaplanowanych zadań, jednak nie sprawiały one większych problemów.
Lekcja "Plany i rzuty poziome" składa się z 2 części:
- omówienie zagadnień ? diagram ? rozmieszczenie pomieszczeń budynku, rzut poziomy.
- ćwiczenia projektowe 1 ? Rysowanie diagramu.
Uczniowie dzielą się na trzy grupy. Każda z grup kreśli diagram jednej kondygnacji budynku naszej szkoły, opisując przeznaczenie każdego pomieszczenia. Po narysowaniu diagramów zastanawiamy się nad rozmieszczeniem poszczególnych pomieszczeń na trzech kondygnacjach budynku ich funkcjonalnością i dostępnością.
- ćwiczenia projektowe 2 ? Rysowanie rzutu poziomego.
Przed przystąpieniem do wykonania ćwiczenia uczniowie zapoznają się z arkuszem informacyjnym ? Symbole architektoniczne i uzupełniają arkuszem pracy A2.
Każdy uczeń rysuje diagram swojego domu (mieszkania) z uwzględnieniem instrukcji zawartych w ćwiczeniu. Omawiamy powstałe rysunki, rozmieszczenie pomieszczeń ich funkcjonalność, wskazujemy cechy wspólne. Na podstawie diagramów uczniowie z pamięci rysują plan poziomy swojego domu (mieszkania).
W domu każdy z uczniów dokona pomiarów swojego mieszkania i wykreśli plan poziomy z uwzględnieniem odpowiedniej skali tak, aby rysunek zmieścił się na bloku milimetrowym formatu A4.
Oba zajęcia pokazały uczniom, jak za pomocą planu poziomego można przedstawić rozmieszczenie pomieszczeń, budynków, ulic. Z kolei wszystkie ćwiczenia były doskonałym zadaniem sprawdzającym praktyczne umiejętności, jak wybrać i dostosować odpowiednią skalę do przedstawienia rzeczywistych wymiarów obiektów na rysunku.
Renata Wasiak
SPRAWOZDANIE 5
Lekcja 5, 6 (10.04.2013 r. 13.04.2013 r.)
Opcja B: lekcja 3 "Początki osadnictwa"
Opcja B: lekcja 4 "Kształt miasta"
Temat: "Początki osadnictwa. Kształt miasta"
Lekcję tę poprzedziliśmy spotkaniem z archeologiem p. Patrycją Zasadzką ? pracownikiem Muzeum w Łęczycy, która zapoznała grupę z początkami osadnictwa średniowiecznego w Łęczycy oraz z pierwotnym kształtem miasta. Poznaliśmy uwarunkowania historyczne, geograficzne i klimatyczne. Analiza historycznych map Łęczycy pozwoliła na wskazanie osi centralnej miasta, budynków wzniesionych w "okazałej skali". Przy okazji omawiania ukształtowania przestrzennego naszego miasta zwróciliśmy uwagę na kształt innych, wskazanych w Arkuszu informacyjnym 17, miast. Uczniowie dostrzegli, iż wiele polskich miast średniowiecznych budowanych było na podobnej zasadzie: w centralnym miejscu znajdował się plac-rynek i ratusz, przez miasto przebiegała oś miasta, znajdował się zamek o charakterze reprezentacyjno-warownym, kościół, często również klasztor, całość miasta była otoczona murami obronnymi, a średniowieczne miasta lokalizowano nad rzekami.
Uwaga: Analiza pozwoliła również przywołać z pamięci zapamiętane przez uczniów miasta, które oglądali podczas różnych wycieczek. Lekcja uzmysłowiła, iż średniowieczne miasta, choć położone w różnych częściach kraju, lokalizowane były na podobnych zasadach i z podobnymi budynkami.
Uzupełnieniem informacji była prezentacja multimedialna przedstawiająca rekonstrukcję pierwotnego grodu zlokalizowaną niedaleko obecnej romańskiej Archikolegiaty w Tumie. Kolejne slajdy przedstawiały fotografie Łęczycy z różnych wieków, co pozwoliło uczniom zaobserwować zachodzące zmiany w urbanistyce ? w tym obejrzeć zdjęcia dawnej Łęczycy, budynków, których już nie ma lub wygląd zmienił się na tyle że trudno porównać go ze stanem pierwotnym ? a także przypomnieć, iż przedwojenna Łęczyca była miejscem współistnienia różnych kultur, nacji i religii.
Na bieżąco w trakcie prezentacji wypełnialiśmy arkusz pracy B4, B5 ? Początki wybranego miasta, w naszym przypadku była to Łęczyca.
Uwaga: Podczas wykonywania ćwiczeń uczniowie wskazywali na mapach budowle o różnym przeznaczeniu i funkcjach, uzupełniali współczesną mapę miasta budowlami historycznymi, dostrzegali różnicę między dawną a współczesną zabudową Łęczycy. Lekcja była ciekawą podróżą w przeszłość i spojrzeniem na współczesny obraz miasta, który na przestrzeni wielu wieków uległ licznym przeobrażeniom.
Renata Wasiak
Sprawozdanie - 17. 04. 2013r
17 kwietnia odbyło się spotkanie z Panem Romanem Wieszczkiem koordynatorem projektu dla naszej grupy. Architekt podzielił się z uczniami swoimi spostrzeżeniami na temat architektury Łęczycy oraz innych miast polskich i europejskich. Szczególną uwagę zwracał na ukształtowanie przestrzenne, przestrzeń publiczną oraz zabudowę znajdującą się wzdłuż ulicy (pierzeja). Omawiał budynki wyjątkowe i zwyczajne. Wskazywał również elementy architektoniczne, które szpecą wygląd naszych ulic i miast. Dla porównania architekt przedstawiał wygląd miast europejskich, które potrafiły połączyć funkcjonalność z pięknem architektury. Nie brakowało pytań ze strony uczniów, którzy pytali nie tylko o zagadnienia związane z tematem, ale także o tajniki zawodu architekta. Spotkanie było ciekawym uzupełnieniem lekcji projektowej "Budynki, ulice i przestrzeń publiczna".
Renata Wasiak
SPRAWOZDANIE 8
Lekcja 7 (26.04.2013 r.)
Opcja C: lekcja 8 "Wycieczka" - podczas lekcji uczniowie badają ważny budynek w okolicy.
Temat: "Wycieczka"
Problematyka ? Zrozumienie budynków historycznych.
Spośród budynków historycznych, które znajdują się w Łęczycy, szczególne miejsce
w sercach wszystkich łęczycan zajmuje Archikolegiata w Tumie ? świątynia zbudowana w XII w. w stylu romańskim. Ze względu na walory architektoniczne i historyczne jest to wyjątkowe miejsce, które warto zobaczyć i poznać. Z tego też względu świątynia romańska stała się celem naszej wycieczki, podczas której przeprowadziliśmy badania struktury architektonicznej budowli. W zrozumieniu zagadnień historycznych pomógł nam pracownik Muzeum w Łęczycy pan Tomasz Kucharczyk, który był naszym przewodnikiem po Archikolegiacie.
Wycieczka do Archikolegiaty w Tumie przebiegała zgodnie ze scenariuszem Arkusza pracy C6.
Etap 1 - Cała grupa
Uczniowie poznali historię powstania Archikolegiaty w Tumie, jej wpływ na dzieje Kościoła Katolickiego w Polsce, kształtowanie się państwowości i kultury polskiej oraz ważne wydarzenia historyczne, jakie na przestrzeni wieków miały miejsce w Archikolegiacie.
Etap 2 - Praca w grupach
Grupa A - zewnętrzna
Uczniowie obejrzeli budowlę z zewnątrz, zwracając uwagę na charakterystyczne elementy stylu romańskiego tj.: wąskie okna z ościeżami, małe drzwi, ozdobny portal oraz zwrócili uwagę, że cała bryła budowli to połączenie różnych brył geometrycznych. Dowiedzieli się także że podstawowym budulcem były piaskowiec i granit, a oprócz funkcji sakralnej świątynia pełniła funkcje obronne i była miejscem synodów biskupich.
Grupa B - wewnętrzna
Uczniowie dokładnie zbadali budowlę wewnątrz. Do tego zadania zostali wyposażeni w plan poziomy i plan rekonstrukcji wnętrza i brył budowli. Udokumentowali wszystkie znajdujące się w kościele elementy dekoracyjne związane z architekturą romańską oraz zabytki sakralne.
Uwaga:
Umieszczenie w projekcie wycieczki do zabytkowego miejsca w naszej miejscowości stanowi dodatkowy walor projektu i realizowanego podręcznika. Wycieczka do Archikolegiaty przybliżyła bowiem uczniom historię ważnego zabytku sztuki romańskiej, odkryła tajemnice budowli oraz pozwoliła dostrzec piękno sztuki średniowiecznej. Dla wielu z nich było to pierwsze, tak odmienne obcowanie ze sztuką i poznawanie historii innej niż w książkach. Uczniowie chętnie pracowali w przydzielonych grupach, dokumentowali swoją pracę zdjęciami, dość umiejętnie posługiwali się terminami architektonicznymi i historycznymi związanymi z okresem powstanie Archikolegiaty Tumskiej.
Renata Wasiak
SPRAWOZDANIE 9
Lekcja 8 (08.05.2013 r.)
Opcja C: lekcja 9 „Prezentacja na temat budynków historycznych”
Problematyka – Budynek zwiedzany podczas wycieczki – gromadzenie informacji.
Zajęcia rozpoczęliśmy od przedstawienia zgromadzonych informacji na temat Archikolegiaty w Tumie. Dwuosobowe grupy prezentowały efekty swoich obserwacji związanych
z zewnętrzną bryłą świątyni, jej wnętrzem oraz legendami i podaniami dotyczącymi związków Archikolegiaty z historią Łęczycy.
Opracowane i przedstawione materiały były interesującym wprowadzeniem do właściwej części lekcji, którą poświęciliśmy na przygotowanie prezentacji dotyczącej budynku historycznego w naszej miejscowości lub jej okolicy.
Ponownie podzieliliśmy się na grupy: „zewnętrzną” i „wewnętrzną” – zgodnie z przydziałem zadań na wycieczce – i przystąpiliśmy do udokumentowania naszych obserwacji. W tym celu opisaliśmy i uporządkowaliśmy materiał fotograficzny zewnętrznej i wewnętrznej architektury, przygotowując go do zaprezentowanie w formie gazetki ściennej. Przygotowaną w ten sposób tablicę umieściliśmy w szkolnej bibliotece, by w ten sposób pokazać wszystkim uczniom naszego gimnazjum efekty naszych zajęć projektowych.
Druga część lekcji polegała na zbudowaniu modelu Archikolegiaty. Wykorzystując wykonane podczas wycieczki zdjęcia, sporządzone notatki oraz własne obserwacje, grupa uczniów wykonała makietę romańskiej Archikolegiaty w Tumie. Jako „budulec” posłużyły nam pudełka, opakowania oraz plastelina, na której staraliśmy się zaznaczyć jak najwięcej szczegółów architektonicznych budowli.
Druga grupa uczniów przygotowała prezentację multimedialną, również dokumentującą naszą wizytę w sakralnym zabytku sztuki romańskiej wczesnego średniowiecza.
Po raz kolejny zajęcia pozwoliły uczniom na ujawnienie własnej kreatywności, a jednocześnie umożliwiły odkrycie tajemnic romańskiej budowli, znajdującej się niedaleko ich miejsca zamieszkania. Pracując w grupach nad makietą, uczniowie musieli wykorzystać wiadomości dotyczące skali, perspektywy i technik łączenia materiałów o różnych fakturach. Jedynym negatywnym aspektem tego rodzaju praktycznych zajęć jest brak czasu, bowiem w ciągu dwugodzinnej pracy nie byliby oni w stanie wykonać wszystkich zaplanowanych zadań. Dlatego też wiele etapów pracy wykonali wcześniej w domu, a zajęcia szkolne poświęcili na dokończenie projektów.
Renata Wasiak
SPRAWOZDANIE 10 (22.05.2013 r.)
Opcja B: lekcja 5 „Społeczność i zmiany” - podsumowanie Projektu.
Problematyka – Wybrane miasto w przeszłości i dziś.
„Społeczność i zmiany” to temat, który kończył naszą pracę nad Projektem „Kształtowanie Przestrzeni”. Dotychczasowe lekcje pozwoliły poznać początki osadnictwa, średniowieczny kształt grodu Boruty, budynki w dużej skali, a fotografie dawnej, przedwojennej Łęczycy przybliżyły uczniom wygląd miasta z okresu zaborów i lat międzywojennych. Cel, jaki postanowiliśmy zrealizować podczas tej lekcji, to dostrzeżenie zmian w kształtowaniu przestrzeni naszego miasta po roku 1945 aż do dnia dzisiejszego.
Zajęcia poprzedziliśmy spacerem po Łęczycy, w czasie którego spróbowaliśmy dostrzec najistotniejsze zmiany w wyglądzie miasta. Uczniowie starali się wskazywać budynki, znane im z archiwalnych fotografii, które na przestrzeni lat zmieniły estetykę swojego wyglądu, materiał, z którego zostały wykonane lub przeznaczenie i funkcjonalność dla społeczności lokalnej.
W czasie spaceru uczniowie zauważyli, iż duże znaczenie dla przeobrażenia wyglądu Łęczycy miało wstąpienie Polski do Unii Europejskiej i uczestnictwo w programach rewitalizacji i modernizacji budynków historycznych oraz osiedli mieszkaniowych. Dzięki tym projektom na nowo stało się aktualne powiedzenie „czerwony jak Łęczyca” (związane jest ono z widokiem łęczyckich kamieniczek, które w dawnych czasach pokryte były czerwoną dachówką, widoczną ze znacznej odległości). Uczniowie dostrzegli również, iż obecny wygląd miasta jest bardziej przyjazny dla mieszkańców, kolorowy i nie przypomina wielkiej, szarej płyty z czasów PRL-u, znanych uczniom jedynie z fotografii.
Wyposażeni w odpowiednią wiedzę i dokumentację fotograficzną przystąpiliśmy następnie do realizacji zadań z Arkusza pracy B6.
Uwaga:
Realizacja poleceń wymagała od uczniów uzupełnienia posiadanej wiedzy o informacje dotyczące okresu PRL-u, ze względu na zmieniający się wygląd Łęczycy. W tym celu wykorzystaliśmy dostępne fotografie i zasoby Internetu. Na tej podstawie uczniowie stwierdzili, iż ich miasto uległo wielu znaczącym zmianom (zamknięto kopalnię rudy żelaza i zakłady, który były miejscem pracy dla społeczności miasta w latach powojennych, uruchomiono natomiast zakłady odpowiadające potrzebom zmieniającego się rynku pracy i produkcji rolno-spożywczej), stało się bardziej estetyczne, funkcjonalne i przyjazne mieszkańcom. Dostrzegli również konieczność wprowadzenia nowych obiektów, które przyczyniłyby się do poprawy życia mieszkańców, np.: obwodnica miasta, sygnalizacje świetlne, kino, tereny rekreacyjne, ścieżki rowerowe.
Renata Wasiak