Tynieckie Gimnazjum Społeczne
SPRAWOZDANIE Z PIERWSZYCH ZAJĘĆ Z KSZTAŁTOWANIA PRZESTRZENI.
Grupa uczniów z Tynieckiego Gimnazjum Społecznego, która postanowiła uczestniczyć w projekcie zatytułowanym „Kształtowanie przestrzeni”, rozpoczęła swoje zmagania od sfotografowania różnych obiektów architektonicznych w Tyńcu. Zdjęcia zostały zebrane i skopiowane na szkolny komputer do dalszego wykorzystania. Przygotowane są także archiwalne zdjęcia udostępnione nam przez księży z Opactwa Tynieckiego.
Postanowiliśmy zrealizować część drugą projektu czyli moduł B – Dzielnica, wieś, miasto, metropolia. Wydaje nam się, że będziemy realizować wszystkie przewidziane dla tej części lekcje , bez większych zmian. Jak nam to będzie wychodzić w praktyce będziemy informować na bieżąco.
Zrealizowałyśmy już lekcję – Budynki w twojej okolicy ( kilka zdjęć w załączeniu), uczniowie byli zainteresowani tematem. Narysowane zostały pierwsze szkice różnych budynków w najbliższej ich domów okolicy, oraz zrobiony arkusz pracy nr 1. W najbliższy wtorek odbędą się kolejne zajęcia.
Na razie jeszcze trwa faza „wdrożeniowa”, ale myślę, że od kwietnia realizacja nabierze tempa.
Barbara Maciążek
Aleksandra Paluch
Lekcja nr 2
09.04.2013
Lekcja rozpoczęła się dyskusją nad wynikami arkusza pracy B1;
W czasie lekcji dzieci rysowały mapę pamięciową drogi do szkoły z "lotu ptaka"- część dzieci niechętnie przystąpiła do zadania, skarżąc się na brak umiejętności rysowania; ostatecznie każdy uczestnik stworzył taką mapę z większym lub mniejszym sukcesem;
Następnie dyskutowaliśmy na temat wykonanych przez nich szkiców;
W ramach lekcji przeprowadziliśmy również dyskusję nr 1-"Przestrzeń publiczna"- dzieci bardzo chętnie brały w niej udział i odpowiadały na pytania; wywiązała się nawet dość ciekawa dyskusja na temat zachowania w miejscach publicznych; Jako zadanie domowe dzieci otrzymały ćwiczenia dotyczące społeczności, czyli arkusz B2 oraz z sekcji "podejście interdyscyplinarne"- polecenie dotyczące projektowania terenów zielonych w najbliższej okolicy (otrzymali dla ułatwienia kopie Arkusza informacyjnego 3, jak również mieli wprowadzić inne symbole używane w legendach map lub samodzielnie wymyślone);
Lekcja nr 3
18.04.2013
Lekcja rozpoczęła się prezentacją i dyskusją na temat ćwiczeń z arkusza B2 szczególnie zainteresowała ich sekcja dotycząca materiałów budowlanych użytych przy budowie budynków), oraz projektu terenów zielonych (projekt jednej z uczennic zainspirował nas do dyskusji nad tym, co może przeszkadzać w rekreacji podczas przebywania np. w parku);
Następnie przeszliśmy do zabawy w osadę. Uczniowie w parach pracowali nad Arkuszem pracy B3- ćwiczenie to wzbudziło ich wielki entuzjazm i zaangażowanie; Następnie prezentowali swoje wnioski, okazało się, że na pięć par cztery wybrały to samo miejsce na wyspie na zbudowanie osady;
Zadaniem domowym było znalezienie informacji o początkach osadnictwa w Tyńcu i zastanowienie się, dlaczego ludzie wybrali te miejsca na swoje siedziby;
Jedna z uczennic dodatkowo pracowała samodzielnie nad częścią dotyczącą historii sztuki; Na razie szukała ona informacji dotyczących początków osadnictwa na ziemiach polskich i wykonała dwa szkice osady w Biskupinie;
Jeśli chodzi o moje spostrzeżenia, to cały program jest bardzo ciekawy i chętnie wykorzystałabym go na zajęciach przez cały rok z większą grupą dzieci; Natomiast od strony praktycznej dużą trudność sprawia mi korzystanie z materiałów z powodu braku numeracji stron w skrypcie;
Barbara Maciążek
Aleksandra Paluch