Izba Architektów - strona gÂłówna
Data dodania: 22.04.2013 | Aktualizacja: 03.06.2013, 21:16:22

IX Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Lublinie

Sprawozdanie z zajęć przeprowadzonych w ramach pilotażu programu "Kształtowanie przestrzeni"

W pilotażu bierze udział klasa pierwsza IX Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Lublinie. W klasie jest 30 uczniów. Zajęcia odbyły się w 2 - godzinnych blokach.

Zajęcia 1
Data - 20.03.2013 r.
Temat: Czym jest dom?

Przebieg zajęć:

  1. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela, w trakcie pogadanki, ustalili:
      • czym jest dla nich dom,
      • z jakich powodów ludzie budują swoje domy/schronienia
      • jakie cechy powinien mieć dom;
    • Następnie uczniowie uzupełnili Arkusz pracy A1.
    • W kolejnej części lekcji wskazani wcześniej uczniowie przedstawili prezentację multimedialną na temat cech domów budowanych w różnych warunkach klimatycznych.
    • Uczniowie, podczas pracy w grupach zaprojektowali domy/ schronienia dla 4-6 osobowej rodziny.
    • Ocena pracy uczniów i zlecenie zadań do domu.

Uwagi do zajęć: uczniowie z zainteresowaniem realizowali część praktyczną - wykonanie makiety domu i analizowali cechy schronień ludzkich obejrzanych w prezentacji multimedialnej. Mam wrażenie że do pełnej realizacji tych zajęć potrzeba więcej czasu niż 2 godziny. W przypadku mojej młodzieży wykonanie tych wszystkich zadań zajęło ponad 3 jednostki lekcyjne.

Zajęcia 2
Data - 03.04.2013 r.
Temat: Mój ulubiony pokój.
Przebieg zajęć:

  1. Uczniowie podczas pracy indywidualnej wymienili cechy :
    • Swojego pokoju
    • Ulubionego pokoju w domu
    • Pokoju swoich marzeń
  2. Uczniowie wykonali szkice, rysunki, projekty ulubionego pokoju.
  3. Ocena prac i wyłonienie prac najlepszych.

Uwagi do zajęć: Podczas realizacji tych zajęć zauważyłam, że tylko część klasy angażowała się w staranne wykonanie zadania. Dla części grupy zajęcia nie były zbyt interesujące. Zauważyłam też spore braki w umiejętności określenia rodzaju tkaniny, czy materiałów z jakich wykonane są elementy wyposażenia wnętrza.


Temat: Pomiary
Data: 17.04.2013 r.

  1. Uczniowie zostali zapoznani przez nauczyciela z pojęciami: rzut poziomy, elewacja oraz przypomnieli czym jest skala. Zostały także przeanalizowane symbole architektoniczne z Arkusza informacyjnego 2.
  2. Uczniowie narysowali szkic planu sali lekcyjnej, na którym zaznaczyli drzwi i okna.
  3. Podczas pracy w grupach uczniowie dokonali pomiarów i nanieśli je na przygotowany wcześniej plan.
  4. Uczniowie po dokonaniu szczegółowych pomiarów wielkości sali oraz jej wyposażenia, wykonują rzuty poziome pomieszczenia i elewacje czterech ścian, w przyjętej skali 1:50.
  5. Uczniowie w ramach pracy domowej mają przygotować rzuty poziome i elewacje na papierze milimetrowym. Chętni zaś mają wykonać pomiary i szkice ich ulubionego pomieszczenia zgodnie z zasadami omówionymi na lekcji.

Uwagi: Uczniowie z dużym entuzjazmem podeszli do wykonania pomiarów. Wykonywali je bardzo dokładnie i starannie wykonywali polecenia nauczyciela. Ogólnie twórcze i interesujące zadanie dla uczniów, które sprawiło im wiele radości.


Temat: Plany i rzuty poziome

Data: 30.04.2013 r.

  1. Uczniowie po prezentacji nauczyciela o konstruowaniu diagramu przedstawiającego plan budynku szkoły, wykonali własne diagramy II piętra naszej szkoły.
  2. Po porównaniu wykonanych rysunków, uczniowie przystąpili do wykonana ćwiczenia 1 – Rysowania diagramu parteru swojego domu lub mieszkania.
  3. Ustalenie cech wspólnych większości rysunków dotyczących zagospodarowania przestrzeni mieszkalnych, usytuowania względem siebie pomieszczeń itp.
  4. Wykonanie Arkusza pracy 2, po wcześniejszym zapoznaniu się z Symbolami architektonicznymi w Arkuszu informacyjnym 2.

Zdjęcia z tych zajęć zostaną wysłane w późniejszym terminie.

Wnioski do zajęć – mam wrażenie, że zajęcia nie były dla uczniów zbyt interesujące.

Mała grupa wykonała starannie pracę domową i niewiele osób aktywnie uczestniczyło w zajęciach.

Temat: Budynki w Twojej okolicy ( w okolicy szkoły).

Data: 15.05.2013 r.

  1. Uczniowie wymieniają rodzaje i kategorie budynków.
  2. Wykonują ćwiczenie 1 – Wirtualny spacer
  3. Omawiają pod kierunkiem nauczyciela cechy budynków wyjątkowych i wskazują przykłady.
  4.  Lekcja w terenie – uczniowie odbywają spacer po uliczkach otaczających szkołę i wypełniają Arkusz pracy B1
  5. Wskazują, które budynki w okolicach szkoły zasługują na miano wyjątkowych.

W realizacji tego tematu bardzo przydatne było wyjście uczniów poza teren szkoły. Uczniowie dokonali porównania wirtualnego spaceru z rzeczywistością oraz mogli dokładniej przeanalizować rodzaje budynków, ich rozmieszczenie i przeznaczenie. Dodatkowo poprosiłam uczniów o wykonanie szkicu budynku wg nich wyjątkowego. Ogólnie dość ciekawe zajęcia.


Sprawozdanie z zajęć przeprowadzonych w ramach pilotażu programu „Kształtowanie przestrzeni”

Temat: W jakich domach mieszkamy?
Data: 22.05.2013 r.

  1. Uczniowie wyjaśniają co to jest fasada i podają jej cechy (z wykorzystaniem pojęć pomocniczych znajdujących się w materiałach dla nauczyciela)
  2. Omówienie elementów fasad, posługując się Arkuszem informacyjnym 4 – Fasada
  3. Uczniowie analizują rodzaje domów w okolicach miejsca zamieszkania, zwracając szczególną uwagę na rodzaje dachów/ okien w budynkach najbliższego otoczenia.
  4. Uczniowie rysują frontalną elewację własnego domu (budynku mieszkalnego).
  5. Praca domowa – uczniowie mają uzupełnić schematyczny rysunek fasady domu o szczegóły, które pominęli, podczas rysowania na lekcji oraz uzupełnić Arkusz informacyjny A3

Uwagi do zajęć: uczniowie dość dobrze radzą sobie z nazywaniem i wskazywaniem elementów fasady budynków. Część uczniów wykonała solidnie pracę domową i dokładnie przedstawiła zaobserwowane elementy elewacji (najlepsze prace zostały sfotografowane).

Temat: Z czego zbudowany jest mój dom?
Data: 24.05.2013 r.

  1. Uczniowie wymieniają znane sobie, materiały budowlane, a następnie omawiają wpływ warunków klimatycznych na dobór rodzajów materiałów, z których buduje się domy w różnych strefach klimatycznych.
  2. Na mapie Europy (wykonanej samodzielnie) umieszczają w właściwym kraju (regionie) wylosowane obrazki domów europejskich.
  3. Wypełniają arkusz A4 oraz w ramach pracy domowej A5.

Temat: Budynki, ulice, przestrzeń publiczna.
Data: 29.05. 2013 r.

  1. Uczniowie (ochotnicy) omawiają swoją trasę do szkoły, a następnie przygotowują mapę własnej trasy do szkoły, na której zaznaczają ważne ulice i ich nazwy, budynki, zmiany kierunków i zakręty.
  2. Wskazani uczniowie omawiają wyjątkowe budynki, które spotykają na swojej trasie dom – szkoła.
  3. W drugiej części lekcji omówione zostały zagadnienia związane z przestrzenią publiczną. Uczniowie stworzyli definicję przestrzeni publicznej i prywatnej. Poruszono także kwestie związane z ciekawymi ulicami i rynkami miast, w których mieszkamy.
  4. Uczniowie mieszkający w Lublinie omówili cechy rynku lubelskiego oraz ciekawych ulic naszego miasta (i innych miejscowości np. Nałęczowa, Bełżyc, Bychawy).

Uwagi: Zajęcia te są czasochłonne i wymagają solidnego przygotowania, gdyż uczniowie muszą przemyśleć istotne kwestie np. związane z przestrzenią publiczną czy ulicami miast. Temat interesujący, który z powodzeniem nadaje się jest do realizacji w terenie (zwłaszcza w II części).