IX Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Lublinie
Sprawozdanie z zajęć przeprowadzonych w ramach pilotażu programu "Kształtowanie przestrzeni"
W pilotażu bierze udział klasa pierwsza IX Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Lublinie. W klasie jest 30 uczniów. Zajęcia odbyły się w 2 - godzinnych blokach.
Zajęcia 1
Data - 20.03.2013 r.
Temat: Czym jest dom?
Przebieg zajęć:
- Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela, w trakcie pogadanki, ustalili:
- czym jest dla nich dom,
- z jakich powodów ludzie budują swoje domy/schronienia
- jakie cechy powinien mieć dom;
- Następnie uczniowie uzupełnili Arkusz pracy A1.
- W kolejnej części lekcji wskazani wcześniej uczniowie przedstawili prezentację multimedialną na temat cech domów budowanych w różnych warunkach klimatycznych.
- Uczniowie, podczas pracy w grupach zaprojektowali domy/ schronienia dla 4-6 osobowej rodziny.
- Ocena pracy uczniów i zlecenie zadań do domu.
Uwagi do zajęć: uczniowie z zainteresowaniem realizowali część praktyczną - wykonanie makiety domu i analizowali cechy schronień ludzkich obejrzanych w prezentacji multimedialnej. Mam wrażenie że do pełnej realizacji tych zajęć potrzeba więcej czasu niż 2 godziny. W przypadku mojej młodzieży wykonanie tych wszystkich zadań zajęło ponad 3 jednostki lekcyjne.
Zajęcia 2
Data - 03.04.2013 r.
Temat: Mój ulubiony pokój.
Przebieg zajęć:
- Uczniowie podczas pracy indywidualnej wymienili cechy :
- Swojego pokoju
- Ulubionego pokoju w domu
- Pokoju swoich marzeń
- Uczniowie wykonali szkice, rysunki, projekty ulubionego pokoju.
- Ocena prac i wyłonienie prac najlepszych.
Uwagi do zajęć: Podczas realizacji tych zajęć zauważyłam, że tylko część klasy angażowała się w staranne wykonanie zadania. Dla części grupy zajęcia nie były zbyt interesujące. Zauważyłam też spore braki w umiejętności określenia rodzaju tkaniny, czy materiałów z jakich wykonane są elementy wyposażenia wnętrza.
Temat: Pomiary
Data: 17.04.2013 r.
- Uczniowie zostali zapoznani przez nauczyciela z pojęciami: rzut poziomy, elewacja oraz przypomnieli czym jest skala. Zostały także przeanalizowane symbole architektoniczne z Arkusza informacyjnego 2.
- Uczniowie narysowali szkic planu sali lekcyjnej, na którym zaznaczyli drzwi i okna.
- Podczas pracy w grupach uczniowie dokonali pomiarów i nanieśli je na przygotowany wcześniej plan.
- Uczniowie po dokonaniu szczegółowych pomiarów wielkości sali oraz jej wyposażenia, wykonują rzuty poziome pomieszczenia i elewacje czterech ścian, w przyjętej skali 1:50.
- Uczniowie w ramach pracy domowej mają przygotować rzuty poziome i elewacje na papierze milimetrowym. Chętni zaś mają wykonać pomiary i szkice ich ulubionego pomieszczenia zgodnie z zasadami omówionymi na lekcji.
Uwagi: Uczniowie z dużym entuzjazmem podeszli do wykonania pomiarów. Wykonywali je bardzo dokładnie i starannie wykonywali polecenia nauczyciela. Ogólnie twórcze i interesujące zadanie dla uczniów, które sprawiło im wiele radości.
Temat: Plany i rzuty poziome
Data: 30.04.2013 r.
- Uczniowie po prezentacji nauczyciela o konstruowaniu diagramu przedstawiającego plan budynku szkoły, wykonali własne diagramy II piętra naszej szkoły.
- Po porównaniu wykonanych rysunków, uczniowie przystąpili do wykonana ćwiczenia 1 – Rysowania diagramu parteru swojego domu lub mieszkania.
- Ustalenie cech wspólnych większości rysunków dotyczących zagospodarowania przestrzeni mieszkalnych, usytuowania względem siebie pomieszczeń itp.
- Wykonanie Arkusza pracy 2, po wcześniejszym zapoznaniu się z Symbolami architektonicznymi w Arkuszu informacyjnym 2.
Zdjęcia z tych zajęć zostaną wysłane w późniejszym terminie.
Wnioski do zajęć – mam wrażenie, że zajęcia nie były dla uczniów zbyt interesujące.
Mała grupa wykonała starannie pracę domową i niewiele osób aktywnie uczestniczyło w zajęciach.
Temat: Budynki w Twojej okolicy ( w okolicy szkoły).
Data: 15.05.2013 r.
- Uczniowie wymieniają rodzaje i kategorie budynków.
- Wykonują ćwiczenie 1 – Wirtualny spacer
- Omawiają pod kierunkiem nauczyciela cechy budynków wyjątkowych i wskazują przykłady.
- Lekcja w terenie – uczniowie odbywają spacer po uliczkach otaczających szkołę i wypełniają Arkusz pracy B1
- Wskazują, które budynki w okolicach szkoły zasługują na miano wyjątkowych.
W realizacji tego tematu bardzo przydatne było wyjście uczniów poza teren szkoły. Uczniowie dokonali porównania wirtualnego spaceru z rzeczywistością oraz mogli dokładniej przeanalizować rodzaje budynków, ich rozmieszczenie i przeznaczenie. Dodatkowo poprosiłam uczniów o wykonanie szkicu budynku wg nich wyjątkowego. Ogólnie dość ciekawe zajęcia.
Sprawozdanie z zajęć przeprowadzonych w ramach pilotażu programu „Kształtowanie przestrzeni”
Temat: W jakich domach mieszkamy?
Data: 22.05.2013 r.
- Uczniowie wyjaśniają co to jest fasada i podają jej cechy (z wykorzystaniem pojęć pomocniczych znajdujących się w materiałach dla nauczyciela)
- Omówienie elementów fasad, posługując się Arkuszem informacyjnym 4 – Fasada
- Uczniowie analizują rodzaje domów w okolicach miejsca zamieszkania, zwracając szczególną uwagę na rodzaje dachów/ okien w budynkach najbliższego otoczenia.
- Uczniowie rysują frontalną elewację własnego domu (budynku mieszkalnego).
- Praca domowa – uczniowie mają uzupełnić schematyczny rysunek fasady domu o szczegóły, które pominęli, podczas rysowania na lekcji oraz uzupełnić Arkusz informacyjny A3
Uwagi do zajęć: uczniowie dość dobrze radzą sobie z nazywaniem i wskazywaniem elementów fasady budynków. Część uczniów wykonała solidnie pracę domową i dokładnie przedstawiła zaobserwowane elementy elewacji (najlepsze prace zostały sfotografowane).
Temat: Z czego zbudowany jest mój dom?
Data: 24.05.2013 r.
- Uczniowie wymieniają znane sobie, materiały budowlane, a następnie omawiają wpływ warunków klimatycznych na dobór rodzajów materiałów, z których buduje się domy w różnych strefach klimatycznych.
- Na mapie Europy (wykonanej samodzielnie) umieszczają w właściwym kraju (regionie) wylosowane obrazki domów europejskich.
- Wypełniają arkusz A4 oraz w ramach pracy domowej A5.
Temat: Budynki, ulice, przestrzeń publiczna.
Data: 29.05. 2013 r.
- Uczniowie (ochotnicy) omawiają swoją trasę do szkoły, a następnie przygotowują mapę własnej trasy do szkoły, na której zaznaczają ważne ulice i ich nazwy, budynki, zmiany kierunków i zakręty.
- Wskazani uczniowie omawiają wyjątkowe budynki, które spotykają na swojej trasie dom – szkoła.
- W drugiej części lekcji omówione zostały zagadnienia związane z przestrzenią publiczną. Uczniowie stworzyli definicję przestrzeni publicznej i prywatnej. Poruszono także kwestie związane z ciekawymi ulicami i rynkami miast, w których mieszkamy.
- Uczniowie mieszkający w Lublinie omówili cechy rynku lubelskiego oraz ciekawych ulic naszego miasta (i innych miejscowości np. Nałęczowa, Bełżyc, Bychawy).
Uwagi: Zajęcia te są czasochłonne i wymagają solidnego przygotowania, gdyż uczniowie muszą przemyśleć istotne kwestie np. związane z przestrzenią publiczną czy ulicami miast. Temat interesujący, który z powodzeniem nadaje się jest do realizacji w terenie (zwłaszcza w II części).