Izba Architektów - strona gÂłówna
Data dodania: 26.06.2015 | Aktualizacja: 26.06.2015, 16:22:41

Zajęcia z architektury dla młodzieży coraz popularniejsze

Zakończyła się druga edycja organizowanego przez Izbę Architektów RP ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Kształtowanie przestrzeni”. Program, polegający na uczeniu młodzieży gimnazjalnej oraz ponadgimnazjalnej rozumienia zagadnień przestrzennych, zyskuje coraz większą popularność. W roku szkolnym 2014/2015 do towarzyszącego mu konkursu zgłosiło się aż 35 zespołów ze szkół z całej Polski. Wpłynęły aż 23 prace. Spośród nich jury konkursowe wyłoniło pięciu finalistów.

Program ma charakter unikalny na skalę europejską. Poza Polską oraz Irlandią, gdzie został przyjęty przez tamtejsze ministerstwo edukacji do stosowania w szkołach średnich, w tzw. "roku przejściowym", żaden inny kraj w Europie nigdy nie realizował podobnego przedsięwzięcia. W założeniu program edukacyjny nie jest podręcznikiem przygotowanym dla uczniów, a jedynie stanowi zestaw gotowych scenariuszy lekcji przygotowanych dla nauczycieli, o dowolnej specjalizacji. Został przygotowany w taki sposób, aby uczestniczące w nim szkoły nie ponosiły dodatkowych kosztów z tego tytułu. 

– Zajęcia w ramach programu „Kształtowanie przestrzeni” może poprowadzić każdy nauczyciel. Program napisany jest bardzo przystępnie, a dodatkowo Izba Architektów oferuje szkolenia oraz pomoc architektów w prowadzeniu i przygotowaniu lekcji – informuje dr arch. Andrzej Poniewierka, przewodniczący Jury konkursowego.

W zakończonym roku szkolnym zajęcia prowadzone były w trzech blokach tematycznych - "Mój dom", "Dzielnica, wieś, miasto, metropolia" oraz "Budowle na przestrzeni wieków", zgodnie z podręcznikiem dla nauczycieli zawierającym rozpisane scenariusze lekcji, a także zaopatrzonym w arkusze informacyjne i arkusze pracy dla uczniów. Ponadto, nauczyciele otrzymali przykłady 16 polskich miast z tradycją historyczną i współczesnymi perspektywami rozwojowymi, po jednym w każdym województwie. Znalazły się one w części programu pt.: „Miasteczka polskie”. Wybrane miasta użyczyły swojej historii do prześledzenia procesu urbanizacji od najwcześniejszego osadnictwa, aż do czasów współczesnych.

Konkurs rozstrzygnięty

Po raz kolejny programowi edukacyjnemu towarzyszył konkurs z nagrodami, do którego zgłosiły się 35 zespoły ze szkół w całej Polsce. 

- W porównaniu z zeszłym rokiem odnotowaliśmy wyższą frekwencję konkursową. Poza szkołami uczestniczącymi w poprzedniej edycji konkursu, zgłosiły się do niego zespoły z nowych placówek oświatowych z różnych części kraju. Młodzież chce się uczyć architektury oraz sprawdzać stopień przyswojonej wiedzy poprzez wykonanie pracy konkursowej. Jesteśmy przekonani, że w kolejnych latach jeszcze zwiększymy zasięg naszego projektu – mówi Andrzej Poniewierka.

W ramach pracy konkursowej na zadany temat: „Miejsce spotkań - dzieci, młodzież, dorośli, osoby w podeszłym wieku - razem i osobno” uczniowie musieli przygotować krótką prezentację złożoną z 7 slajdów. Trzy z nich miały przedstawiać koncepcję projektu, trzy następne dokumentować przebieg pracy, a ostatni slajd - przedstawiać zespół projektowy.

W jury konkursowym, poza członkami Izby Architektów RP, znaleźli się przedstawiciele Patronów Honorowych - Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przedstawiciel fundatora nagród w konkursie - polskiej firmy FAKRO z Nowego Sącza. 

  • Nagroda główna w kategorii szkół gimnazjalnych powędrowała do Publicznego Gimnazjum nr 1 w Siedlcach. 
  • Nagroda w kategorii szkół ponadgimnazjalnych przypadła Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Strzelinie. 

Wyróżnienia zdobyły 

  • Gimnazjum nr 55 im. Jana Bytnara “Rudego” 
  • I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie ze Szczecina. 
  • Wyróżnienie specjalne przyznane przez Mazowiecką Okręgową Izbę Architektów RP przyznano Zespołowi Szkół nr 53 im. Stefanii Sempołowskiej w Warszawie.

Plany na przyszłość

Izba Architektów RP nie spoczywa na laurach i w oparciu o dotychczasowe doświadczenia planuje kolejną edycję programu edukacyjnego. 

- Program od samego początku cieszył się dużym zainteresowaniem. W ramach pilotażu wzięło w nim ponad 400 uczniów z 13 szkół. Kolejne edycje zyskiwały na popularności, czego dowodem jest rosnąca liczba uczestników naszego konkursu. Nagrody w konkursie są bardzo atrakcyjne dzięki naszemu Partnerowi, firmie Fakro – mówi Urszula Szabłowska, koordynator programu w województwie mazowieckim.

Dobrym adresem dla architektów - koordynatorów, chcących wdrażać program są samorządowe ośrodki metodyki i doskonalenia nauczycieli, które - zobowiązane do rozszerzania oferty edukacyjnej - zajmują się przyjmowaniem propozycji zorganizowania szkoleń dla nauczycieli z programu edukacyjnego Izby Architektów. 

W najbliższych latach Izba Architektów RP chce dotrzeć z ofertą edukacyjną również do młodszych odbiorców, czyli wprowadzić zajęcia dla szkół podstawowych. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem specjalnego podręcznika. Izba Architektów RP myśli także o edukacji architektonicznej dorosłych.

Głównym partnerem akcji jest firma FAKRO.