Izba Architektów - strona gÂłówna
Data dodania: 17.02.2016 | Aktualizacja: 31.05.2016, 12:17:19

III edycja konkursu "Kształtowanie przestrzeni" dla młodzieży szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych - rok szkolny 2015/2016

Izba Architektów RP jak co roku rozpoczyna przyjmowanie zgłoszeń do konkursu dla młodzieży szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalych realizujących w roku szkolnym 2015/2016 zajęcia według programu edukacyjnego IARP pt. „Kształtowanie przestrzeni”. Zapraszamy szkoły, które brały udział w poprzednich edycjach konkursu oraz szkoły, które chciałyby spróbować swoich sił w trudnej ale niezwykle satysfakcjonującej rywalizacji. Cenne nagrody i wyróżnienia, ufundowane przez firmę FAKRO - partnera programu, przyzna jury konkursowe. Tematem konkursu jest „Otoczenie szkoły jako przyjazna i bezpieczna przestrzeń publiczna łącząca społeczność lokalną - komu i w jaki sposób powinna służyć”.

Szkoła jest miejscem ważnym nie tylko dla uczniów, ich rodziców oraz nauczycieli. Jest miejscem ważnym dla lokalnej wspólnoty mieszkańców. Budynek szkoły jest zwykle okazalszy niż otaczające ją obiekty, co pozwala jej spełniać rolę „przystanku” w przestrzeni publicznej. W szkole mieści się często punkt wyborczy, ponieważ wszyscy - i młodzież, która chodzi do szkoły, i dorośli, którzy ukończyli szkołę dawno, a odwiedzają ją przy okazji rodzicielskich wywiadówek czy uroczystości rozdania świadectw - wiedzą gdzie szkoła się mieści i wiążą z jej miejscem wiele wspomnień, emocji i nadziei. Otoczenie szkoły wpływa na ocenę szkoły jako miejsca. To miejsce może być kreatywne, przyjazne, bezpieczne, interesujące, dające różne możliwości, ale może też być przygnębiające, niebezpieczne, zaniedbane i nieciekawe. Zadaniem konkursowym jest: 

  • zbadanie, komu powinna służyć przestrzeń publiczna najbliższego i dalszego otoczenia szkoły, 
  • analiza miejsca pod względem walorów i wad
  • zaproponowanie rozwiązania, które umożliwi korzystanie z otoczenia szkoły różnym grupom lokalnej społeczności. 

Sprawcie, by szkoła stała się jeszcze ważniejsza dla mieszkańców, niech będzie miejscem, z którego promieniuje radość, zdrowie, chęć tworzenia. Niech otoczenie szkoły sprzyja kształtowaniu postaw obywatelskich, prozdrowotnych, niech zachęca do spotkań. 

System szkolnictwa fińskiego, uważany za najskuteczniejszy na świecie, przewiduje włączanie uczniów do pracy i planowania na rzecz miejscowej społeczności i na rzecz samej młodzieży. 

Oto zalecenia fińskie (dla nauczycieli), które mogą stanowić inspirację dla Waszej pracy:

„…Dostosowanie szkolnego boiska lub podwórka do potrzeb uczniów przyniesie najlepsze rezultaty, gdy sami będą mogli aktywnie włączyć się w jego przebudowę. Jeśli szkoła przewiduje w najbliższym czasie podobną inwestycję, zadbaj, żeby zarówno uczniowie jak i ich rodzice mogli wyrazić swoją opinię. Zorganizuj w szkole debatę (patrz Sportowy Okrągły Stół), podczas której uczniowie będą mieli okazję podzielić się swoimi pomysłami i oczekiwaniami. Inwestycja gminnych środków w modernizację szkolnego boiska będzie korzyścią nie tylko dla uczniów, ale także dla wszystkich mieszkańców, którzy po skończonych lekcjach lub w weekendy także będą mogli z niego korzystać…

…Obecnie większość uczniów dysponuje telefonami komórkowymi, które służą im nie tylko do dzwonienia, ale także do robienia zdjęć i nagrywania różnych filmików. Poproś uczniów, aby w parach postarali się sfilmować niebezpieczne miejsca i sytuacje, zarówno na terenie, jak i w najbliższym otoczeniu szkoły (np. podczas przerw lub lekcji wychowania fizycznego). Wybierzcie od 3 do 5 najniebezpieczniejszych miejsc i sytuacji (np. nierówna lub śliska podłoga, wystający ze ściany hak, niebezpieczne zwężenie chodnika zmuszające do zejścia na jezdnię etc.). Zdjęcia możecie wykorzystać do przygotowania plakatów z ostrzeżeniem, które następnie zawisną na szkolnych korytarzach. Ustalcie, kto może być odpowiedzialny za poprawę bezpieczeństwa (szkoła, uczniowie, władze gminy) i przedstawcie odpowiedniej osobie Wasze propozycje zmian…

…Jeśli Twoja szkoła nie dysponuje boiskiem, zastanówcie się z uczniami, jak możecie wykorzystać najbliższe otoczenie szkoły. Przygotujcie mapę miejsc, które można przeznaczyć na zorganizowanie lekcji WF-u lub aktywnej długiej przerwy. Zaznaczcie na niej lasy, parki, gminne obiekty sportowe, orliki i piaszczyste ścieżki, które mogą posłużyć za tor biegowy. Zaangażuj w projekt innych nauczycieli, którzy także będą mogli sprawować opiekę nad uczniami podczas wyjść…” 

Jeżeli macie wątpliwości kierujcie pytania do koordynatorów programu. Ich listę znajdziecie tutaj.

Pokażcie, co potraficie i niech moc będzie z Wami.

Z uwagi na duże zainteresowanie konkursem dla młodzieży pt.: "Kształtowanie przestrzeni" zdecydowaliśmy o przedłużeniu terminu zgłaszania zespołów przez nauczycieli.
Zgłoszenia w formie zgodnej z regulaminem będą przyjmowane do 10 czerwca 2016 r. do godziny 16.00.


Załczniki: