IV edycja konkursu dla młodzieży
RE:LOKACJA - gra w kształtowanie przestrzeni
Akt pierwszy
Krajobraz na Ziemi po ataku wyjątkowo groźnego tsunami – wszędzie woda. Ocalało tylko 1000 osób – wśród nich znalazłeś się Ty, twoja grupa i wasze rodziny. Podróżujecie ogromną szalupą wraz z innymi ocalałymi osobami. Każdy ma ze sobą niewielki plecak, do którego zdążył zapakować niezbędne do przeżycia rzeczy. Nikt w plecaku nie ma urządzeń elektronicznych, ponieważ system zasilający je przestał istnieć. Nie funkcjonuje żaden system płatniczy, nie ma pieniędzy.
Połowa z Was to kobiety, połowa - mężczyźni
15% z was to dzieci (od noworodka do 12 roku życia
30% z was to ludzie młodzi (od 13 do 35 roku życia)
35% z was to ludzie dojrzali (od 36 do 65 roku życia)
15% z was to seniorzy od 65 roku życia
5% z was to osoby z różnym stopniem niepełnosprawności
Szalupa unosi się po niezmierzonych wodach oceanu, żywność i woda zmagazynowana w szalupie zaczyna się kończyć. Nagle jeden z was dostrzega ląd. To wyspa!
Akt drugi
Lądujecie na wyspie, jak się później okazuje bezludnej. Jej klimat jest umiarkowany. Od części północnej do południowej rozciąga się pasmo gór. Na stromych zboczach widzicie skalne rumowiska, ale na zachód od gór - otwarte równiny. Na wschód znajdują się łagodne wzgórza i doliny, a górskie potoki zasilają rzeki i jeziora. Nieliczne obszary bagienne urozmaicają krajobraz. Północna część wyspy jest gęsto zalesiona. Wschodnie wybrzeże jest urwiste. Na południowym wybrzeżu dominują piaszczyste plaże i zatoki. Flora i fauna na wyspie przypomina Polskę. Południowa część wyspy była kiedyś zamieszkała, można odnaleźć tu ślady dawnej osady rybackiej. Ta część wyspy ma sprzyjające warunki klimatyczne i terenowe dla rekreacji i wypoczynku.
To będzie wasze miejsce na wiele lat. Możliwe, że na kilka pokoleń.
Co Was czeka na wyspie?
Możecie osiedlić się na wyspie. Wybrać nazwę wyspy/osadników i flagę. Zastanowić się nad tym, co jest potrzebne, aby Wasza społeczność mogła się tutaj osiedlić.
Główne problemy, które trzeba rozwiązać/rozważyć to:
- ochrona przed wpływem warunków atmosferycznych,
- określenie zasobów i dostępności świeżej wody, żywności i opału, - określenie zasobów i sposobu pozyskania surowców do budowy, - określenie systemu łączności i transportu
- określenie sprzyjającego osadnictwu ukształtowanie terenu.
Czas decyzji
Jak nazwiecie wyspę, którą odkryliście? Gdzie znajduje się miejsce, w którym założycie osadę? Które potrzeby będą zaspokojone w pierwszej kolejności i za pomocą jakich rozwiązań przestrzennych je zrealizujecie? Jak będziecie poruszać się po wyspie?
Zadanie konkursowe:
Praca grupowa, uzasadniająca sposób kreowania miejsca odpowiedniego dla osiedlenia się grupy społecznej mieszkańców.
Prezentacja multimedialna zawierająca 7 slajdów, na których znajdą się:
Slajd 1: Tytuł pracy oraz krótka charakterystyka idei osady (dopuszczalne jest przedstawienie w formie graficznej)
Slajd 2: Model lub plan wyspy, na której przyszło wam się osiedlić – na arkuszu o formacie 50 x 70 cm
Slajd 3: Model lub plan waszej wyspy pokazujący proponowane lokalizacje najważniejszych elementów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania osady.
Slajd 4-6: Rysunki z krótkim opisem jakie zostały zastosowane rozwiązania prospołeczne i proekologiczne sposoby pozyskiwania energii, żywności i wody oraz usuwania nieczystości. Rysunki z krótkim opisem w jaki sposób można wykorzystać wiedzę, talent i umiejętności WSZYSTKICH członków waszej społeczności (uzasadnijcie dlaczego wszyscy są potrzebni).
Slajd 7: Zespół projektowy.
Uwaga! Prezentacja nie może zawierać dodatkowych elementów w postaci animacji, efektów dźwiękowych, filmów i innych efektów multimedialnych.
Do udziału w konkursie zapraszamy szkoły, które brały udział w poprzednich edycjach konkursu oraz szkoły, które chciałyby spróbować swoich sił w trudnej, ale niezwykle satysfakcjonującej rywalizacji. Cenne nagrody i wyróżnienia, ufundowane przez firmę - partnera programu, przyzna jury konkursowe.Załczniki:
- Pobierz regulamin » (format .pdf, 99 KB)